„Vitorlabontás előtt” változatai közötti eltérés
a |
a |
||
3. sor: | 3. sor: | ||
{{Szöveg_sorkizárt|szöveg= Lassan közeledik a vitorlás évad és megkezdődik a téli álomba merült hajók előkészítése az idei szezonra. Ilyenkor több-kevesebb munkával megújulnak a Balaton szép vitorlás hajói. A munka megkezdése előtt pillantsunk egy kicsit vissza a balatoni vitorlázás közel 150 éves múltjára. Az írások szerint nehezen indult a balatoni vitorlázás. A legkorábbi adat [http://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%A9chenyi_Istv%C3%A1n Széchenyi István] „Himfy" nevű vitorlásáról szól, egy 1847-ben írt levélben. Mérete 25 láb (kb. 7,5 m) volt és a levél szerint kellene egy jobbat csinálni. 1866-ben [http://www.fsz.bme.hu/mtsz/mhk/csarnok/s/szechenb.htm Széchenyi Béla] egy új hajót hozatott a Balatonra, négy pár lóval huzatott szekéren. Többen követték példáját és 1867-ben megalakították a „[http://www.byc.hu/klub/tortenet Balatonfüredi Yacht Egyletet]". Szándékukat így fogalmazták meg: ''"A vitorlázást hazánkban gyakorlatilag fejleszteni és ez által... nemcsak a tavak királyán a közlekedést emelni, hanem a vitorlák használatát lassankint a többi vizeinkre is kiterjeszteni, ... és végül a sport egyik legszebb és legélvezetesebb nemét hazánkban is meghonosítani."'' Lassan szaporodtak a hajók és 1868-ban az egylet 5 hajóval szerepel az európai yacht klubok sorában. Az első versenyt 1882. augusztus 23-án tartották a Győri Csónakázó Egylet rendezésében. Érdekességként említem, hogy a 4 tonnán felüli hajók versenyében a 7 tonnás „Királynő" nevű - a budapesti angol főkonzul tulajdonában levő - hajó lett a verseny győztese. Itt meg kell jegyezni, hogy az angolok szerepe a balatoni vitorlázás megteremtésében igen jelentős volt. 1884. január 28-án megalakult a „Stefánia Yacht Egylet" és rövidesen felépítették klubházukat, amelyik még ma is áll, bár elég erősen átépítve. Első versenyüket 1884. augusztus 27-én tartották. 1885-ben már 26 vitorlás hajót tartottak nyilván egyletükben. A hajópark elég vegyes volt és a nagy hajók jellemezték. A legnagyobb Esterházy Mihály 30 tonnás, Alma" nevű hajója volt. Ebből az időből származik a már védetté nyilvánított „Kishamis" nevű, még ma is futó vitorláshajó. A századfordulóra hanyatlani kezdett a vitorlássport, mert ekkora hajók fenntartása jelentős költségeket emésztett fel, nem beszélve a 4-5 főből álló legénységből, ami mindenképpen szükséges volt. | {{Szöveg_sorkizárt|szöveg= Lassan közeledik a vitorlás évad és megkezdődik a téli álomba merült hajók előkészítése az idei szezonra. Ilyenkor több-kevesebb munkával megújulnak a Balaton szép vitorlás hajói. A munka megkezdése előtt pillantsunk egy kicsit vissza a balatoni vitorlázás közel 150 éves múltjára. Az írások szerint nehezen indult a balatoni vitorlázás. A legkorábbi adat [http://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%A9chenyi_Istv%C3%A1n Széchenyi István] „Himfy" nevű vitorlásáról szól, egy 1847-ben írt levélben. Mérete 25 láb (kb. 7,5 m) volt és a levél szerint kellene egy jobbat csinálni. 1866-ben [http://www.fsz.bme.hu/mtsz/mhk/csarnok/s/szechenb.htm Széchenyi Béla] egy új hajót hozatott a Balatonra, négy pár lóval huzatott szekéren. Többen követték példáját és 1867-ben megalakították a „[http://www.byc.hu/klub/tortenet Balatonfüredi Yacht Egyletet]". Szándékukat így fogalmazták meg: ''"A vitorlázást hazánkban gyakorlatilag fejleszteni és ez által... nemcsak a tavak királyán a közlekedést emelni, hanem a vitorlák használatát lassankint a többi vizeinkre is kiterjeszteni, ... és végül a sport egyik legszebb és legélvezetesebb nemét hazánkban is meghonosítani."'' Lassan szaporodtak a hajók és 1868-ban az egylet 5 hajóval szerepel az európai yacht klubok sorában. Az első versenyt 1882. augusztus 23-án tartották a Győri Csónakázó Egylet rendezésében. Érdekességként említem, hogy a 4 tonnán felüli hajók versenyében a 7 tonnás „Királynő" nevű - a budapesti angol főkonzul tulajdonában levő - hajó lett a verseny győztese. Itt meg kell jegyezni, hogy az angolok szerepe a balatoni vitorlázás megteremtésében igen jelentős volt. 1884. január 28-án megalakult a „Stefánia Yacht Egylet" és rövidesen felépítették klubházukat, amelyik még ma is áll, bár elég erősen átépítve. Első versenyüket 1884. augusztus 27-én tartották. 1885-ben már 26 vitorlás hajót tartottak nyilván egyletükben. A hajópark elég vegyes volt és a nagy hajók jellemezték. A legnagyobb Esterházy Mihály 30 tonnás, Alma" nevű hajója volt. Ebből az időből származik a már védetté nyilvánított „Kishamis" nevű, még ma is futó vitorláshajó. A századfordulóra hanyatlani kezdett a vitorlássport, mert ekkora hajók fenntartása jelentős költségeket emésztett fel, nem beszélve a 4-5 főből álló legénységből, ami mindenképpen szükséges volt. | ||
− | Mi volt ekkortájt Almádiban, a csendes fürdőhelyen? Jóformán semmi, már ami a vitorlázást illeti. Az első kis hajó a „Mimi" volt, ami evezős csónakból lett átalakítva és a múlt század utolsó éveiben jelent meg Almádiban. A következő ugyancsak kis hajó a „Kalóz" nevű volt. Almádiban nem volt nagy hajó, egyrészt azért, mert nem volt ezekhez alkalmas kikötőhely, másrészt a főúri hajótulajdonosok Füredhez kötődtek. 1913. augusztus 24-én alakult meg a „[[Balatoni Yacht Club]]" Balatonalmádi Osztálya, kapitánya Grofcsik János vegyészmérnök volt, aki még az 1960-as évek végén is vitorlázott Almádiban. A Grofcsik család egyébként Almádi legelső villatulajdonosa volt, 1889-ben épített házukat a közelmúltban „sikerült" szinte földig rombolva átépíteni. | + | Mi volt ekkortájt Almádiban, a csendes fürdőhelyen? Jóformán semmi, már ami a vitorlázást illeti. Az első kis hajó a „Mimi" volt, ami evezős csónakból lett átalakítva és a múlt század utolsó éveiben jelent meg Almádiban. A következő ugyancsak kis hajó a „Kalóz" nevű volt. Almádiban nem volt nagy hajó, egyrészt azért, mert nem volt ezekhez alkalmas kikötőhely, másrészt a főúri hajótulajdonosok Füredhez kötődtek. 1913. augusztus 24-én alakult meg a „[[BYC 1912-1937|Balatoni Yacht Club]]" Balatonalmádi Osztálya, kapitánya Grofcsik János vegyészmérnök volt, aki még az 1960-as évek végén is vitorlázott Almádiban. A Grofcsik család egyébként Almádi legelső villatulajdonosa volt, 1889-ben épített házukat a közelmúltban „sikerült" szinte földig rombolva átépíteni. |
A [[Balatonalmádi]] Osztály első klubháza a hajókikötő melletti stégen levő, alig 5 négyzetméteres faházikó volt, amelyen vidáman lengette a szél a klub zászlaját. | A [[Balatonalmádi]] Osztály első klubháza a hajókikötő melletti stégen levő, alig 5 négyzetméteres faházikó volt, amelyen vidáman lengette a szél a klub zászlaját. |
A lap 2018. június 16., 15:39-kori változata
Mi volt ekkortájt Almádiban, a csendes fürdőhelyen? Jóformán semmi, már ami a vitorlázást illeti. Az első kis hajó a „Mimi" volt, ami evezős csónakból lett átalakítva és a múlt század utolsó éveiben jelent meg Almádiban. A következő ugyancsak kis hajó a „Kalóz" nevű volt. Almádiban nem volt nagy hajó, egyrészt azért, mert nem volt ezekhez alkalmas kikötőhely, másrészt a főúri hajótulajdonosok Füredhez kötődtek. 1913. augusztus 24-én alakult meg a „Balatoni Yacht Club" Balatonalmádi Osztálya, kapitánya Grofcsik János vegyészmérnök volt, aki még az 1960-as évek végén is vitorlázott Almádiban. A Grofcsik család egyébként Almádi legelső villatulajdonosa volt, 1889-ben épített házukat a közelmúltban „sikerült" szinte földig rombolva átépíteni.
A Balatonalmádi Osztály első klubháza a hajókikötő melletti stégen levő, alig 5 négyzetméteres faházikó volt, amelyen vidáman lengette a szél a klub zászlaját.
1925. augusztus 26-án avatták fel új épületüket, amelyik még ma is áll, szinte változatlan formában. Jelenleg a VIDEOTON SC tulajdonában van és vitorlás klubként funkcionál.
Forrás
Új Almádi Újság[1] 1990. (2. évf.) 4. sz. 2 p.